Tuesday, April 3, 2012

Armarhum hj miswan bin hj said

     Ajal dan maut tu di tangan tuhan yang maha esa. Pemergian yang memang tidak disangka betul betul memeranjatkan seisi keluarga. Pemergiannya memang tidak menyusahkan sesiapa namun tidak siapa sedari bila dan bagaimana dia meninggalkan kita.

     Tidur dan tidur selamanya. Ya allah. Tidak terfikir arwah akan tidur selamanya meninggalkan orang tersayang tanpa memberi kata kata terakhir. Dan kami tidak sempat menemaninya disaat saat arwah melalui waktu nazaknya. Dan tidak sempat memohon kemaafan darinya. Dan kami alpa setiap petanda yang arwah akan pergi.

     Jam 5pg arwah bangun dr tidurnya dan memberitahu aku yang sedang menyusukan pu3 "abah batuk pulak wa..". Dia mmg selalu batuk yang macam tu. Aku menyuruhnya makan ubat batuk. Sebaik arwah makan ubat batuk, arwah naik dan menegur pu3 "ohw da tdo ye? Atuk nk tdo lah". Itulah kata2nya yang terakhir. Akulah insan yang terakhir yang mendengar suaranya.

     Jam 8 pg, mak naik ke atas kejutkan arwah tuk sarapan pagi. Kebiasaannya arwah akan turun jam 7pg. Aku terdengar mak teriak "abah,abah,abah..." berulang-ulang. Aku terus menuju ke bilik. Ku pegang kaki ku pegang tangan. Sejuk. Ku check nadi. Senyap. Ku letak tangan dihidungnya. Hembusan tiada. Ku terdiam dan menenangkan emakku yang seakan tidak percaya apa yang berlaku. Selalunya si arwah akan tido di kerusi malas setiap kali dia batuk-batuk. Aku minta emak membaringkan kerusi malas arwah. Terketar tangan emak ku. Ya rabbi. Allah sedang menguji sebenarnya. Emakku buntu. Tidak tahu apa yang patut dilakukan. Seorang demi seorg abang dan kakak ku hubungi. Aku ternangis setiap perbualan di talipon. Tak tertahan perasaan nya.

    Jenazah di ikamatkan dan dibawa ke ruang tamu. Ya allah, itu abah ku. Terkaku membisu. Jiran tetangga semakin ramai setelah pengumuman kematian. Pesan arwah "dipercepatkan urusannya jika aku tiada esoknya". Maka dipercepatkanlah. Ku kucup dahi arwah. Ku kucup pipi arwah sebelum jenazah lengkap dikapankan. Dibawa ke mesjid untuk disembahyangkan. Ya rabbi. Sehari sblm aku membuat status "bersembahyanglah kamu sebelum kamu disembahyangkan" di facebook. Tidak ku sangka esokny abahku disembahyangkan.


     Yang pergi memang xkn kembali lagi. Tabahlah hayati. Ku doakan pemergiAnnya dengan aman dan arwah di golongkan di dalam golongan yang beriman. اِ نْ شَآ ءَ اللّهُ.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.



No comments:

Post a Comment